مدیریت پایانه‌های اسکله شهید رجایی و باهنر بندرعباس

سیستم مدیریت پایانه‌های ترانزیت اسکله شهید رجایی و باهنر بندرعباس

در راستای بهینه‌سازی و ارتقاء خدمات به کامیون‌های داخلی و بین‌المللی در اسکله شهید رجایی و باهنر بندرعباس، نسخه جدید و پیشرفته این سیستم طراحی و اجرا گردید.

 پس از مشخص کردن نیازمندی‌ها و تحلیل و بررسی فرایندها، این سامانه در چهار فاز به‌طور کامل عملیاتی شد.

در تحلیل و بررسی فرایندها نتایج خوبی به دست آمد به‌طوری‌که در برخی از رویهها ساختار بهگونهای بهینه شد که ضمن کاهش زمان انجام فرایند، دقت عملیات نیز افزایش یافت.

 

به‌عنوان مثال در هنگام ثبت ورود یا خروج راهکارهایی برای بالابردن دقت و کاهش زمان ارائه شد. 

 در همین راستا و بهمنظور ارائه خدمات بهتر، پروژه به فازهای زیر تقسیمبندی گردید:

فاز اول (راهاندازی نرمافزار اصلی):

 بهگونهای که نیازهای جاری کاربران (عملیات پارکینگ و تن کیلومتر) را مرتفع سازد. 

در این فاز کلیه توابع اصلی سیستم پیاده‌سازی شد. 

مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تعاریف اطلاعات پایه و عمومی شامل: رانندگان، شرکت‌ها، وسایل نقلیه، کاپوتاژها، پلاک‌های ایرانی، خارجی، ترانزیت (قدیم و جدید)، گمرک‌ها، انواع بارگیر، کشنده و نظایر آن.
  • عملیات پارکینگ شامل: ثبت ورود و خروج وسایل نقلیه، کنترل کاپوتاژ، کنترل شرکت کریر، راننده و کامیون، چاپ قبض استاندارد، کنترل شرایط توقف وسیله نقلیه، نگهداشتن سابقه رانندگان و خودروها.
  • عملیات تن کیلومتر شامل: ثبت و کنترل کامیون‌ها، چک کردن مشخصات کامیون با راننده، شرکت کریر و فورواردر، ثبت مقاصد، مرز خروج، نوع کالا، تعداد و وزن، صدور قبض تن کیلومتر.
  • تنظیمات سیستمی شامل: تعیین تعرفه‌های پارکینگ و تن کیلومتر، تعیین تعرفه‌های سرویس‌های ارائه شده، صحت‌سنجی اطلاعات.
  • گزارش‌های پارکینگ شامل: عملکرد پایانه بر اساس وسیله نقلیه، کریر، راننده، کاربر ثبت کننده ورود و خروج، کامیون‌های خارج نشده، سابقه کاپوتاژ، عملکرد کلی کاربر.
  • گزارش‌های تن کیلومتر شامل: گزارش بارگیری بر اساس تاریخ، شماره قبض، فورواردر، وسیله نقلیه، کریر، مقصد و مرز خروج.
  • گزارش‌های آماری و مدیریتی شامل: گزارش کلی درآمد، مقایسه درآمد سالانه پارکینگ، مقایسه درآمد سالانه تن کیلومتر، آمار بارگیری و آمار ورود و خروج.
  • تنظیمات امنیتی شامل: تعریف و مدیریت کاربران، تعریف گروه‌های دسترسی، تعیین سطوح دسترسی، تخصیص کاربران به گروه‌های مجاز، آمار عملکرد کاربر در نرم‌افزار (لاگ کاربر از نظر ثبت، ویرایش یا حذف اطلاعات).
  • مدیریت به‌روزرسانی اتوماتیک (کنترل، دانلود و اجرای آخرین نسخه نرم‌افزار از سرور ابری به‌صورت هوشمند و خودکار)، نمایش آخرین تغییرات در نسخه‌های جدید به کاربر.
  • تنظیمات بانک اطلاعاتی در سرور ابری شامل: بهینه‌سازی اطلاعات، عملیات بک‌آپ گیری خودکار، ارسال اتوماتیک یک نسخه از بک‌آپ به سروری دیگر در فضای ابری به منظور امنیت بیشتر در حفظ داده‌ها، تجهیز سرور به آنتی ویروس قوی.

فاز دوم (درج بارکد روی قبض پارکینگ):

بهمنظور کنترل بیشتر و جلوگیری از ساخت و ارائه قبض جعلی، با درج بارکد بر قبض پارکینگ توانستیم اطلاعات اصلی قبض شامل شماره پلاک، نام راننده، شرکت کریر و زمان ورود را ثبت کنیم.

در این حالت با استفادهای هر بارکد خوانی (مثلاً موبایل) میتوان بلافاصله از صحتوسقم قبض اطمینان پیدا کرد و از هرگونه تحریف پیش‌گیری نمود.

فاز سوم (نصب دوربین پلاک خوان):

با برنامهریزی زیرسیستمی جدید، نرمافزار را به دوربین هوشمند پلاک خوان مجهز شد. 

هنگام ورود و خروج خودرو، این دوربینها اطلاعات پلاک را خوانده و به نرمافزار ارسال می‌کنند. 

سیستم نیز همه اطلاعات موردنیاز را بازیابی کرده و عملیات ورود و خروج با سرعت و دقت زیادی انجام خواهد شد.

در مجموع با به‌کارکیری این روش و تمهیداتی در برنامه، انجام کار در این مرحله ۴ دقیقه کاهش پیدا کرد و منجر به سریع‌تر شدن فرایند گردید. 

برای استفاده از این فناوری نیاز به دو عامل مهم داشتیم: نخست سخت‌افزار آن که شامل دوربین و وسایل جانبی آن است، دوم تجهیز نرم‌افزار جدید به ابزاری جهت خواندن پلاک. 

فاز چهارم (طراحی زیرسیستم جدید): 
تسریع در فرایند کنترل مجوزها، رضایتنامهها و کاپوتاژ در هنگام صدور تن کیلومتر یا عملیات پارکینگ.

این زیرسیستم از طریق درگاه وب در دسترس شرکتهای فورواردر یا کریر قرار گرفته است. 

برای صدور رضایتنامه شرکت یا مجوز ورود به اسکله یا نامه ثبت نشدن اسم شرکت در کاپوتاژ، شخص مسئول در آن شرکت با استفاده از کد کاربری و رمز عبور مخصوص (که قبلاً بهصورت کاملاً رسمی و محرمانه در اختیار شرکت قرار دادهشده) به سیستم وارد میشود. 

سپس از منوی مربوطه مجوز موردنیاز را ثبت کرده و عکس نامه اصلی در سربرگ شرکت را نیز در سیستم پیوست مینماید. 

این مجوز بلافاصله توسط کاربر تن کیلومتر یا پایانه شناساییشده و عملیات ادامه مییابد.

همچنین کاربر تن کیلومتر یا پایانه میتواند از طریق نرم‌افزار، پیامکی مبنی بر درخواست ارسال مجوزهای مربوطه به شرکت ارسال کند. 
این پیام بهصورت SMS بر موبایل مسئول مربوطه ارسال شود.

با راه‌اندازی این سیستم کلیه فکسها و متعلقات آن حذفشده و از هزینههای بسیاری جلوگیری شده است.

 

سرور نرمافزار 

راه‌کار تدوین شده ما برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی این سیستم استفاده از سرور ابری است

سرورهای ابری جزو آخرین دستاوردهای فناوری محسوب میشوند و بهکارگیری آنها به میزان زیادی هزینهها را کاهش می‌دهد.

سرور ابری

یک سرور منطقی بوده که در پلتفرم رایانش ابری (Cloud Computing) ایجاد و برروی بستر اینترنت است. 

در واقع سرورهای ابری همان سرورهای اختصاصی مجازی هستند که بر زیرساخت ابری و در محیط رایانش ابری ارائه می‌شوند. 

سرورهای ابری به شما قابلیت‌های بیشتری در مدیریت هزینه‌ها می‌دهد و به‌وسیله آن‌ها راحت‌تر می‌توان زیرساخت‌ها را نگهداری و گسترش داد.

سرورهای ابری می‌توانند تحت نرم‌افزارهای رابط مجازی‌سازی اجرا شوند. 

وظیفه این نرم‌افزارهای رابط، کنترل ظرفیت و مصرف منابع سیستم عامل است تا در صورت نیاز منابع بیشتری به آن‌ها اختصاص داده شود.

در میزبانی ابری، سرورهای ابری متعددی وجود دارند که برای هر کاربر در دسترس هستند. 

هنگامی‌که ترافیک افزایش شدید داشته باشد، ظرفیت اضافه‌ای به صورت موقت در اختیار سایت قرار می‌گیرد و این ظرفیت اضافه تا زمان مورد نیاز در سرویس فعال خواهد بود پس از کاهش ترافیک و پایان نیاز، وضعیت سرویس به حالت عادی خود بازخواهد گشت. 

برای داشتن این تکنولوژی لازم نیست مشتریان و صاحبان صنایع، نرم‌افزار یا سخت‌افزار اضافی داشته باشند. 

علاوه بر این، پیاده‌سازی آن نیز از راه دور انجام می‌شود.

رایانش ابری که به کمک سرویس‌های کلاد راه‌اندازی می‌شود به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا قابلیت جابه‌جایی داشته باشند. 

کارمندان موسساتی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند می‌توانند از هرجا به اطلاعات و سرویس‌های مربوطه دسترسی داشته باشند.

مستندات آموزشی سیستم

به منظور رعایت موارد بهداشتی به‌خاطر ویروس کرونا همچنین حذف هزینه‌های اضافی، کلیه مراحل آموزش نرم‌افزار جدید در قالب فایل‌های ویدیویی به صورت مفصل آماده شده و همه مراحل با جزئیات بصورت فیلم ویدئویی ذکر شده است.

این فایل‌ها به راحتی در دسترس بوده و بدون محدودیت زمانی یا مکانی قابل استفاده هستند.

تمامی مستندات آموزشی که شامل یک فایل متنی با فرمت pdf و هفت فایل ویدیویی است جمعا به مدت یک ساعت و پنجاه و دو دقیقه، در مسیر زیر در سرور امن مایکروسافت قرار داده شده است.

کاربران سیستم می‌توانند به طور دائمی از این مستندات و آموزش‌ها استفاده کنند.